maandag 2 juni 2008

15 januari

Ontstellende dag vandaag. We fantaseren sinds kort af en toe al eens over een baby. “Of twee baby’s,” zei ik vandaag nog tegen Pablo, “want mijn vader had eigenlijk een tweelingbroertje dat kort na de geboorte is overleden. Oorlogstijd enzo.” Ik dacht dat Pablo dat wist, maar zijn blik was redelijk verbaasd. Misschien was hij het vergeten. Maar hij bleef maar kijken en zei toen: “Amai, dan hebben we wel een héél grote kans op een tweeling.”
Ik begon iets uiteen te zetten over erfelijkheid en een generatie overslaan, maar werd gewoon onderbroken. “Weet jij dat dan niet?”
“Wat?”
“Mijn moeder had ook een tweelingzus.” Ik viel bijna achterover. “Maar zij is kort na de geboorte overleden. Oorlogstijd enzo.”
Ik weet nog steeds niet wat ervan te denken. Tweelingen in de familie!

Geen opmerkingen: